Modulvázlat
Tevékenységek – időmegjelöléssel |
A tevékenység célja/ fejlesztendő készségek |
Munkaformák és módszerek |
Eszközök/mellékletek |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Diák |
Pedagógus |
|||||
I. Ráhangolás, a feldolgozás előkészítése (15 perc) |
||||||
I/a. Különleges képek |
||||||
A |
Minden diák húz egyet a tanár által előkészített részletek közül, amelyekből teljes képeket lehet kirakni. Az összeillő részletek tulajdonosai megkeresik egymást, és összeállítják a képüket. Megbeszélik, hogy vajon mit látnak: Mikor készülhetett, ki festhette a képet? A csoportok szóvivői megosztják a felmerült gondolatokat az osztállyal.
5 perc |
Csoportalkotás
A sérült alkotók iránti nyitottság megalapozása
|
Csoportmunka – képek összeállítása, megbeszélés |
D1 (Összerakható képrészletek) |
||
I/b Hans Prinzhorn gyűjteménye |
||||||
A |
A tanár elmondja, hogy a kirakott képek Hans Prinzhorn pszichiáter gyűjteményéből valók. Miközben megoszt néhány további információt a diákokkal, rajzokat tartalmazó oldalakat vetít ki a szerző könyvéből.
A tanulók megjegyzéseket fűznek a képekhez arra vonatkozóan, hogy milyennek látják azokat, tetszenek-e nekik vagy sem? Felidézik ismert alkotók vizuálisan hasonló megoldásait. Végül röviden véleményt mondanak arról, hogy szerintük egy elmebeteg, illetve értelmileg sérült ember alkothat-e művészeti szempontból értékeset, vagy sem?
10 perc |
Benyomások szerzése mentálisan sérült emberek alkotásairól, a témához kapcsolódó érzések kihangosítása
Az értelmileg sérült emberek elfogadására való érzékenyítés |
Frontális munka
Vetítés
Egész csoportos gondolatcsere |
P1 (Háttér információk)
P2 (Kivetíthető képek) |
||
II. Új tartalom feldolgozása (65 perc) |
||||||
II/a. A német nemzetiszocialista művészetpolitika kialakulása (1933-37) |
||||||
A |
A diákok 5 csoportot alakítanak. Mindegyik kap egyet a D2-6 melléklet közül annyi példányban, ahány tagja van a csoportnak. Felosztják egymás között a részekre tagolható szövegeket. Mindenki elolvassa a maga részét. Kiemeli belőle a lényeget, majd ismerteti társaival az általa elolvasott gondolatokat. Minden csoport készít egy egyszerű gondolattérképet saját témájáról egy csomagolópapírra. A vázlatokat a falra erősítik, és a szóvivők megosztják az osztály egészével csoportjuk információit.
30 perc |
Új ismeretek szerzése a modul témájához kapcsolódóan
A közös gondolkodás és a tudásmegosztás gyakorlása |
Csoportmunka (szövegfeldolgozás)
Ismertető tartása vázlat alapján |
D2-6 (Különböző nyomtatott szövegek)
Csomagolópapír
Vastag filctollak
Gyurmaragasztó |
||
II/b Birodalmi ízlés – birodalmi művészet |
||||||
A |
A tanár bemutatja a Degenerate art című dokumentumfilmnek azt a rövid részletétét, amely a Haus der Kunst megnyitását megelőző utcai parádét idézi fel. Ezután olyan alkotások képeit vetíti ki, amelyek szerepeltek az 1937. évi nagy német művészeti kiállításon. A diákok közben olyan jelzőket, jelzős szerkezeteket jegyeznek fel egy cédulára, amelyek a képekről az eszükbe jutnak. A vetítés végén a tanár kitesz a falra 2-3 nagy papírt. A diákok graffiti szerűen felírják rájuk a hivatalos művészeti stílust szerintük jellemző szavakat – úgy, hogy lehetőleg ne legyen közöttük ismétlés.
10 perc |
Vizuális benyomások nyújtása a hitleri Németország által támogatott művészeti ízlésről
A reflektálás ösztönzése
Az együttműködési készség erősítése |
Frontális tanári bemutatás
Önálló jegyzetelés
Közös plakátok alkotása egész csoportos munka keretében |
D2-6 (Különböző nyomtatott szövegek)
Csomagolópapír
Vastag filctollak
Gyurmaragasztó |
P3 (Videórészlet)
P4 (Információk a filmről)
P5 (Kivetíthető képsorozat)
P6 (Háttér információk) |
|
II/c Az Elfajzott művészet kiállítás, München 1937. |
||||||
A |
A tanár elmondja, hogy a nagy német tárlattal párhuzamosan egy másik kiállítást is rendeztek Münchenben Elfajzott művészet címmel. Levetít egy ott készült, rövid, korabeli videofilmet.
A diákok 8 kis csoportot alakítanak. Mindegyik kap egy sorozat cédulát, amelyek a kiállításra vonatkozó információkat tartalmaznak, valamint egy sorozatot az eseményen készült képekből. Ezekre építve rövid tudósítást írnak a kiállításról – 4 féle képzeletbeli „szerkesztőség” számára. A munka megkezdése előtt közösen tisztázzák, vajon ideológiai szempontból és a stílust tekintve milyen elvárásoknak kell megfelelniük a különböző tudósításoknak. Minden témán két csoport dolgozik. Megismerik a forrásokat, elkészítik a tudósítások vázlatát, majd az azonos témával foglalkozó két-két csoport összeül, és együtt fejezi be a munkát. A négy szóvivő bemutatja a kiállításról szóló híradást a többieknek. A diákok röviden reflektálnak arra a kérdésre, miként lehetséges, hogy ugyanarról az eseményről egészen különböző tartalmú tudósítások születhetnek.
25 perc |
Ismeretek szerzése a témával kapcsolatban
A közös gondolkodás és az együttműködési készség fejlesztése
Bepillantás nyújtása a náci propaganda és a manipuláció eszközeibe
A kritikai gondolkodás fejlesztése |
Csoportmunka (közös értelmezés, közös szövegalkotás)
Stílusgyakorlat |
Jegyzetlapok, írószerek
D7 (Feladatkártyák)
D8 (Információs cédulák)
D9 (Képsorozatok) |
P7 (Korabeli videófelvétel |
|
III. A foglalkozás lezárása (10 perc) |
||||||
III/a Az utókor ítélete |
||||||
A |
A tanár felolvas egy részletet Hitlernek a Nagy német művészeti kiállítás új tárlatának 1939. évi megnyitóján elmondott beszédéből, a művészet „megtisztulásáról”. Majd az osztály közösen felidézi, hogy hol mindenhol találhatók meg ma a modern művészek alkotásai a világban.
2 perc |
A történelmi távlat felvillantása
A kritikai gondolkodás fejlesztése |
Frontális tanári közlés
Egész csoportos gondolatcsere |
|
P8 (Idézet Hitlertől) |
|
III/b Virtuális emlékkiállítás |
||||||
A |
A tanár elmondja, hogy a Freie Universität Berlin egy nagy projekt keretében összeállította a nácik által „elfajzottnak” minősített művek adatbázisát, amely ma szabadon kutatható. A diákok megkapják az 1937. évi kiállításon részt vett alkotók névsorát. Mindenki megjelöli a számára ismerős neveket a lapon. A tanár ezután felkér egy 3-4 tagból álló képválogató és tárlatszervező „zsűrit”, akik a következő órára virtuális emlékkiállítást (prezentációt) rendeznek e művészek alkotásaiból. A tárlathoz mindenki összegyűjt és e-mailben elküld a „szervezőknek” 5-6 általa érdekesnek ítélt művet. Részben olyanoktól, akiket korábban is ismert, részben újonnan megismert alkotóktól.
8 perc |
A megbélyegzett művészekre való emlékezés
A modern művészetre vonatkozó ismeretek bővítése
Az internet használata közös feladat megoldásához |
Önálló internetes információkeresés
Másokkal összehangolt egyéni munka |
D10 (Névjegyzék) |
P9 (Háttér információk) |
|
B |
Akinek kedve van hozzá, a képek válogatása helyett vagy mellett választhatja esszé írását is az alábbi témák egyikében:
8 perc |
A kritikai gondolkodás, az érvelés és az íráskészség fejlesztése |
Önálló tanulói munka |
|
Elfajzott művészet modulvázlat - letölthető változat (doc)
A modulhoz tartozó dokumentumok:
A modul mellékletei
-
Tanári segédletek
- Háttér információk Hans Prinzhorn gyűjteményéről (P 01)
- Képek Hans Prinzhorn Bildnerei der Geisteskranken (Az elmebetegek képalkotásáról) című könyvéből (P 02)
- Háttér információk Degenerate Art című amerikai dokumentumfilmről (P 04)
- Képsorozat – válogatás az 1937. évi Nagy Német Művészeti kiállítás anyagából (P 05)
- A náci képzőművészet fő jellemzői (P 06)
- Idézet Hitler egyik 1939-ben elmondott beszédéből (P 08)
- Háttér információk a Freie Universität Berlin által létrehozott adatbázisról (P 09)
- Részlet a Degenerate Art című dokumentumfilmből (P 03)
- Korabeli videofelvétel az Elfajzott művészet kiállításról (P 07)
-
Tanulói segédletek
- Képek csoportalkotáshoz (D 01)
- Az elfajzás fogalma (D 02)
- A „pusztulás művészete” (D 03)
- A rémségek tárházai (D 04)
- A Birodalmi Kulturális Kamara (D 05)
- A német művészet fővárosa (D 06)
- Feladatkártyák (D 07)
- Információs cédulák az Elfajzott művészet kiállításra vonatkozó tényekkel (D 08)
- Az Elfajzott művészet tárlatán szereplő művészek névsora (D 10)
Kiegészítő anyagok:
Szövegek
- Hans Prinzhorn Bildnerei der Geisteskranken (a könyv letölthető pdf változata német nyelven)
- Mélyi József: Az „elfajzott művészet” és előzményei
- Hitlers Rede zur Eröffnung der „Großen Deutscen Kunstaustellung” im Haus der Kunst, München 1937 (német nyelven)
- Neil Levi: „Judge for Yourselves!” – The Degenerate Art Exhibition as Political Spectacle (angol nyelven)
- Maren Laurel Read: Art and propaganda: The Degeneratee Art Exhibition
Filmek
Fotók
- Képek csoportalkotáshoz
- Elfajzott művészet kiállítás
- Képek Prinzhorn könyvéből
- Német Művészeti Kiállítás
Hanganyag
Honlapok