Modulleírás
Ajánlott korosztály | 15-18 éves középiskolai tanulók |
Ajánlott időkeret | 5 x 45 perc |
A modul közvetlen célja | Az önbizalom és önismeret, valamint az emberi értékek és az összetartozás érzésének megerősítése az „Értékes vagyok!” gondolatától eljutva a „Mindannyian értékesek vagyunk, s egyformán jogunk van a szabadsághoz és elfogadottsághoz.” normájáig. |
A modul tartalma | A modulban érintett témák: család, kapcsolatok, viselkedés, segítségnyújtás, tolerancia, életminőség. A feldolgozandó témakörök: Én magam, és amilyen vagyok. Az emberek sokfélesége. Képek Tomi életéből. A minőségi élethez való jog. |
Megelőző tapasztalat | A másság elfogadásával, egymás segítésével kapcsolatos irodalmi alkotások, mesék vagy filmek közös feldolgozása. |
Ajánlott továbbhaladási irány | Segítő civil szervezetekben végzett önkéntes tevékenység. |
A kompetenciafejlesztés fókuszai | Személyes kompetencia: felelősségtudat, megbízhatóság, önállóság, döntésképesség, önbizalom, reális énkép |
Kognitív kompetencia: figyelem, összehasonlítás, összefüggések megértése | |
Szociális kompetencia: interperszonális rugalmasság, együttműködési képesség, nyitottság, önszabályozás | |
Kapcsolódási pontok | A NAT-hoz: Ember és társadalom |
Tantárgyakhoz: Történelem és társadalomismeret, osztályfőnöki óra | |
Támogató rendszer | A modul mellékletei és a … projekt honlapja. |
Módszertani ajánlás
Időfelhasználás: A modul kerek, zárt egészet kell, hogy alkosson. A ráhangolódás az adott témára éppen annyira fontos, mint a lezárás. Mivel az öt tanórát nem lehet egyben megtartani, figyelni kell azok összekapcsolására. Az ismétlésekre az új szakaszok elején, amelyek visszazökkentik a tanulókat a korábbi tevékenységekhez. A modul öt tanóráját érdemes 3 részletben megtartani (1x45 perc; 2x45 perc; 2x45 perc). Fontos szempont, hogy az egyes blokkok időben egymáshoz minél közelebb valósuljanak meg.
Tér-terem elrendezés: A teremben legyen lehetőség az egymás felé fordulásra, a csoportmunkára, a mozgásra. A ráhangoló feladatok esetén érdemes körben elhelyezkedni.
Csoportok: A tanórákon nagyrészt csoportos munkaformában érdemes dolgozni. A csoportalakításnál mindig figyelni kell a tanulók képességeire, személyiségjegyeire. Ha már van korábbi tapasztalat csoportmunkával kapcsolatban, azt mindenképpen figyelembe kell itt venni. A csoportalkotásba és a tevékenységek szervezésébe aktívan bevonhatók a tanulók is.
Speciális javaslatok: A ráhangolódás során csak a tanulók pozitív tulajdonságait igyekezzünk megerősíteni. Amennyiben a tanulói csoport összetétele úgy kívánja, akkor az első foglalkozást közös szabályok megfogalmazásával is lehet kezdeni. A foglalkozások jellege alapján az érzékenyítés, az elfogadás, a közös gondolkodásra való sarkallás áll a középpontban az értékelés szándéka nélkül. Az értékelő szakaszok ezért csak jelzésszerűen jelennek meg a modulban.
Személyes érzékenység figyelembevétele: A tanulók korlátozott kognitív képességeihez sok esetben gyenge önértékelés, irreális énkép, pszichoszociális fogyatékosság is társul. Ezért nagyon fontos, hogy a tanár ismerve a tanulókat, folyamatosan pozitív kommunikációt folytasson velük, és az esetlegesen felmerülő gyengeségekkel kapcsolatban az emberek sokféleségére utaljon, illetve a változtatási, fejlődési lehetőségeket vegye számba, ha ez lehetséges.
Nyomtatóbarát változatA modulhoz tartozó dokumentumok:
A modul mellékletei
- Tanári segédletek
- Tanulói segédletek
Kiegészítő anyagok:
Szövegek
Filmek
Fotók
Hanganyag
Honlapok