Modulvázlat
Tevékenységek – időmegjelöléssel |
A tevékenység célja/ fejlesztendő készségek |
Munkaformák és módszerek |
Eszközök/mellékletek |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Diák |
Pedagógus |
|||||
I. Ráhangolás, a feldolgozás előkészítése (1. óra) |
||||||
I/a. Mindenkinek vannak jó tulajdonságai... |
||||||
|
A tanulók körben ülnek. Közepén sok színes ceruza/filctoll van elhelyezve. A tanár mindenkinek ad egy kis kártyát (D1). Megkéri a diákokat, hogy válasszanak maguknak egy-egy jelet és azt rajzolják rá a kártyára. Miután elkészültek, mindenki bemutatja a jelét és elmondja, hogy miért épp azt választotta. Ezt követően mindenki felírja a kártyájára két jó tulajdonságát. Sorban felolvassák, amit írtak, és megkérdezik a többiektől, milyen egyéb jó tulajdonságot tudnának mondani róluk. Ezek közül kiválasztják azt a kettőt, amivel leginkább egyetértenek, és ezeket is felírják a kártyára.
15 perc |
Az önkifejezés, az önelfogadás, a pozitív énkép támogatása, a kommunikáció |
Egész csoportos gyakorlat, irányított beszélgetés |
D1 Kiosztható kártyák
Filctollak, színes ceruzák |
|
|
I/b Közös hangulatban |
||||||
|
A tanár általa gyűjtött, különféle hangulatú tájakat ábrázoló képeket tesz le a földre (max. 10 db-ot) úgy, hogy minden tanuló jól láthassa azokat. Gondolatban mindenki kiválasztja azt, amelyik a leginkább tetszik neki, de nem veszi a kezébe, csak megjegyzi. A tanulók ezután elmondják, hogy mire esett a választásuk. Az azonos képet választók egymás mellé ülnek, s megismertetik egymással a döntésük okait.
10 perc |
A választások mögötti gondolatok sokféleségének elfogadása, az önkifejezés és a kommunikációs készség fejlesztése |
Egész csoportos irányított beszélgetés
Gondolatok, érzések megfogalmazása kis csoportban |
|
P1 (Tájképek) |
|
I/c Néhány kép Tomi könyvéből |
||||||
|
Minden tanuló húz egyet az 1-4-es számokat tartalmazó kártyák közül. Az azonos számot húzókból négy csoport alakul. Mindegyik csoport kap egyet Tomi könyvének képei közül, és egy feladatlapot, amelynek a kérdéseire az adott kép alapján kell majd választ keresniük.
20 perc |
Az együttműködés, a |
Csoportmunka – közös gondolatok megfogalmazása, tanulói beszámoló |
D2 Számkártyák
D3 (Csoportos feladatlap |
P2 Háttér információk
P3 (Képek Tomi könyvéből: 2., 22., 34., 40.) |
|
II. Új tartalom feldolgozása (2-3. óra egyben) |
||||||
II/a. Ki lehetett Tomi? |
||||||
|
A tanulók körbe ülnek. A korábban használt képek a kör közepén vannak. Segítő kérdésekre támaszkodva, a tanulók megbeszélik, hogy mi a közös bennük. A tanár újabb négy képet tesz az előzőek mellé. A tanulók megpróbálják kitalálni: Ki / kinek / miért rajzolhatta ezeket a képeket?
20 perc |
Összefüggések keresése, ezek átlátásának gyakorlása
A koncentráció, a |
Egész csoportos gyakorlat, irányított beszélgetés, tanári magyarázat |
|
Fali Európa térkép
P2 (Háttér-információk)
P3 (Képek Tomi könyvéből: 2., 22., 34., 40., 1., 25., 50., 51.) |
|
II/b Sokfélék vagyunk |
||||||
|
A tanulók továbbra is körben ülnek. A tanár most azokat a képeket tesz ki középre a már ott lévők mellé, amelyek különböző nemzetiségű, kultúrájú gyerekeket ábrázolnak a sorozatból.
15 perc |
A figyelem fejlesztése, kulturális ismeretek mozgósítása
Az általánosító képesség, a tolerancia és a kommunikációs készség fejlesztése |
Egész csoportos ötletbörze, irányított beszélgetés |
|
Post-it lapok, tollak
Csomagolópapír,
P3 (Képek Tomi könyvéből: 2., 22., 34., 40., 1., 25., 50., 51. 35., 36.)
P4 (Arcképek) |
|
II/c Alapvető emberi jogok |
||||||
1 |
A tanár felírja a táblára: „Mindenkinek joga van…” Megkéri a tanulókat, hogy a közös emberi szükségletekről szóló, korábban készült poszter alapján fejezzék be többféle módon ezt a mondatot. Ami elhangzik, azt felírja a táblára.
20 perc |
A figyelem, az összefüggés-látás és a jogtudatosság erősítése
A kommunikációs és az |
Egész csoportos ötletbörze, irányított beszélgetés
Csoportmunka, szövegértelmezés, szövegalkotás, tanulói beszámoló
Tanári segítségadás igény szerint |
A/4-es lap
D2 Számkártyák
D4 (Tanulóknak kiosztható mondatok |
Tábla, kréta
Az előző részben készült poszter |
|
2 |
A gondolati előkészítés után, a csoportok rajzokat készítenek a náluk lévő mondatokhoz. Olyan egyszerűeket, amilyeneket Tomi könyvében láttak, hogy akár egy 3 éves gyermek is könnyen megértse. A rajz 2-3 egyszerű elemből álljon. A tanár emlékezteti a tanulókat arra, hogy a Tomi képeskönyvéből kivett képek is egyszerűek, mégis sokat mondóak voltak. A tanulók megbeszélik, hogy melyik mondathoz, mit fognak rajzolni. Megosztják egymás között a feladatokat: ki rajzolja a körvonalakat és ki fog majd színezni.
30 perc |
A kreativitás, az önkifejezési és együttműködési képesség fejlesztése
Pozitív megerősítés az alkotó munkára |
Csoportos alkotó munka, tanulói beszámoló, közös értékelés |
D4 (Tanulóknak kiosztható mondatok)
A/4-es lapok, |
Gyurmaragasztó
Fedőlap |
|
II/c Adni és kapni |
||||||
|
A tanulók ismét körbe ülnek. A tanár arra kéri őket, hogy gondolják át, milyen ajándékkal tudnának örömet szerezni a tőlük jobbara ülő társuknak. Egy kis gondolkodási idő múltán, egymás után külön-külön, mindenki átadja jelképesen az általa elképzelt ajándékot a szomszédjának / illetve átveszi azt, amit társa neki szánt.
5 perc |
Az empátia erősítése, a |
Gesztusjáték |
|
|
|
III. Összefoglalás, lezárás (4-5. óra egyben) |
||||||
III/a Hogy is volt? |
||||||
|
A tanulók körben ülnek. A tanár felidézi, hogy mivel foglalkoztak az előző szakaszban, milyen munkákat készítettek el. Ezután a tanulók is megfogalmaznak egy-egy mondatot arról, amire emlékeznek, és ami a legjobban tetszett nekik az előző foglalkozásokon. A tanár arra kéri őket, hogy mindenki nevezzen meg egy-egy olyan dolgot, ami akkor új volt a számára, amit akkor a tanult meg.
20 perc |
A figyelem és az emlékezet fejlesztése |
Tanári összefoglalás, egész csoportos irányított beszélgetés |
|
|
|
III/b A közös alkotás öröme – mindenki értékes |
||||||
|
Valamilyen módszerrel 3-4 fős csoportok alakulnak. A feladatuk egy-egy olyan közös kép elkészítése, amelybe bele építik a korábbi foglalkozásokon megértett és megfogalmazott gondolatokat.
70 perc |
A kreativitás, az emlékezet és az együttműködési képesség fejlesztése |
Csoportos alkotó munka, tanulói beszámoló |
A/2 méretű karton lapok
Ecsetek |
Zenelejátszó
Gyurmaragasztó
Az Alapvető emberi jogok korábban készült füzete |
A modulhoz tartozó dokumentumok:
A modul mellékletei
- Tanári segédletek
- Tanulói segédletek
Kiegészítő anyagok:
Szövegek
Filmek
Fotók
Hanganyag
Honlapok