Modulvázlat
Tevékenységek – időmegjelöléssel |
A tevékenység célja/ fejlesztendő készségek |
Munkaformák és módszerek |
Eszközök/mellékletek |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Diák |
Pedagógus |
|||||
I. Ráhangolás, a feldolgozás előkészítése (10 perc) |
||||||
I/a. Wohin bringt Ihr uns? |
||||||
A |
A tanár kivetíti a Pirnában álló szürke busz emlékmű belső oldalán olvasható feliratot, ami egyben a modul címe is. Megkérdezi a diákokat, tudják-e, hogy mi az, amit látnak. Aki tudja, az most nem vesz részt a közös gondolkodásban. Közben a tanár segítségképpen kivetíti a szürke busz sorozat többi képét is. A diákok próbálják kitalálni, hogy miről lehet szó. Milyen buszok ezek? Miért állnak ott, ahol állnak? Honnan és hová mehettek azok, amelyekről mintázták ezeket? Kik lehettek az utasaik? Ha jó irányba indul el a gondolkodás, a tanár segíti őket a helyes válaszok megadásában. Ha nem, akkor tovább lépnek a következő tevékenységhez.
5 perc |
Az érdeklődés felkeltése a modul témája iránt
A kreatív gondolkodás fejlesztése |
Vetítés
Egész csoportos ötletbörze |
|
P1 Kivetíthető képek
P2 Háttér információk |
|
I/b Botlatókövek |
||||||
A |
A diákok húznak egyet az ún. botlatókövek (Stolpersteine) képei közül. Ezek mindegyike két példányban szerepel a sorozatban. Az első feladat az, hogy ki-ki találja meg a párját. A párok aztán megbeszélik, hogy vajon mi az, amit látnak. Milyen információkat közöl velük a kép? Végül az osztály közösen tisztázza, hogy a kis feliratok olyan fogyatékos emberekre emlékeztetnek egykori házaik előtt, az járda aszfaltjába építve, akik az 1940-es évek náci „fajnemesítő” programjának áldozatai voltak.
5 perc |
A modul témájához való érzelmi és gondolati közelítés
A kérdezési, kutatási képesség erősítése |
Páros munka
Információkeresés, információértelmezés |
D1 Képkártyák |
P3 (Háttér információk) |
|
II. Új tartalom feldolgozása (65 perc) |
||||||
II/a. Filmrészlet |
||||||
A |
Az osztály közösen megnézi Costa Gavras Ámen című filmjének azt a részletét, amely felvillantja mi történt a fogyatékos emberekkel a modul témáját adó náci eutanázia programban (2,5’).
Ezután mindenki húz egy kártyát, amelyen a T4 Akcióhoz tartozó központok egyikének neve van feltüntetve. Az azonos nevet húzó diákokból hat csoport alakul. A tanár megkérdezi, hogy ki emlékszik, melyik név tűnt fel a filmben. (A válasz: Hadamar.) A névkártyákból egyet-egyet felerősítenek a tanár által korábban elkészített térképvázlatra, hogy a diákok lássák az egyes központok térbeli elhelyezkedését.
5 perc |
Megérkezés a modul fő témájához, és a téma földrajzi elhelyezése
Csoportalkotás |
Egész csoportos vetítés
Térképvázlat közös kiegészítése |
D2 Névkártyák |
P4 Filmrészlet és szöveges leírás
P5 Térképvázlat |
|
II/b Eugenika – sterilizáció – eutanázia |
||||||
A |
Mindegyik csoport kap egy lapot, amin a fenti három szó szerepel. A feladat az, hogy a diákok annyi asszociációt társítsanak a fogalmakhoz 2-3 percen belül, amennyi az eszükbe jut. Végül a szóvivők – mindig egy-egy újabb elemmel gazdagítva a jelentéseket –, megosztják a közösséggel csoportjuk gondolatait, és egy nagy csomagolópapíron közös gondolattérkép készül az elhangzottak alapján, amit a tanár szükség szerint kiegészít. A diákok tanári irányítással értelmezik a fogalmak közötti kapcsolatot a náci Németországban.
10 perc |
A téma három alapfogalmához tartozó jelentések tisztázása
A három fogalom történeti kontextusba helyezése |
Meglévő ismeretek előhívása kis csoportokban
Az gondolatok összegzése szóforgóval
Gondolattérkép készítése, logikai és történeti kapcsolatok keresése |
D3 Csoportos feladatlap
Csomagolópapír, vastag filctollak, gyurmaragasztó |
P6 Fogalom-magyarázatok és háttér információk |
|
II/c A T4-es akció |
||||||
A |
A tanár alapvető információkat közöl a T4 Akció létrejöttére vonatkozóan. Közben kivetíti Hitler felhatalmazó levelét, és a szervezők fényképeit.
A diákok a korábban kialakított hat csoportban dolgoznak tovább. Minden csoport kap egyet a T4 program szervezeti és folyamatábrájából, és értelmezik azt. Ugyancsak megkapják a hat központban elpusztított emberekre vonatkozó statisztikai adatok táblázatát. Végül a szóvivők váltott megszólalással elmondják, hogy mi mindent olvastak ki az ábrából és az adatokból.
15 perc |
A modul témájához tartozó alapvető ismeretek átadása
A T4 Akció működési módjának megértése |
Vetítés és frontális ismeretközlés
Közös ábraelemezés és adatértelmezés kis csoportokban |
D4 Szervezeti ábra
D5 Statisztikai adatok |
P7 Háttér információk
P8 Kivetíthető képek |
|
II/d A T4 program egyik központja: Hartheim |
||||||
A |
A tanár elmondja, hogy a T4 program egyik végig üzemelő helyszíne, a hartrheimi kastély ma oktató központ, amelynek egyik fő célja az emlékezés segítése. Képeket vetít, és információkat fűz hozzájuk a P9 melléklet alapján. A vetítésnek része egy rövid virtuális tárlatvezetés is.
Ezt követően minden csoport kap egy sorozat cédulát, amelyeken a programban alkalmazott eljárás fázisainak leírása olvasható. A feladat az, hogy helyes idősorrendbe állítsák azokat. Miután közösen ellenőrzik, hogy minden csoport jól oldotta-e meg a feladatsort, a csíkokat felragasztják egy-egy lapra.
20 perc |
A rendszer egy konkrét elemének mélyebb megismerése a jobb megértés érdekében
Az események által való lelki megérintődés |
Frontális tanári magyarázat, virtuális tárlatvezetés
Eseménysor közös rekonstruálása |
D6 Eseménycédulák
6 nagyobb lap, papírragasztó |
P9 Háttér információk
P10 Kivetíthető képek |
|
II/e Az elkövetők |
||||||
A |
A tanár elmondja, hogy Hartheimben 60-70 állandó alkalmazott dolgozott, akik nagyobb részt az ország más térségeiből érkeztek oda. Önként vállalták a feladatot, és többségükben bent laktak a kastélyban. Csak az intézmény vezetője volt helybéli. A munkájuktól eltekintve, normális hétköznapi életet éltek. De a pszichés megterhelés miatt gyakran kaptak alkoholt. Időnként vidám ünnepségeket is tartottak és kirándultak az intézet buszával, amikor az éppen nem volt szolgálatban.
Minden csoport kap egy sorozat névcédulát. Közösen mérlegelik, hogy vajon kit milyen mértékű felelősség terhel a gyilkosságokért. Ennek megfelelően osztályozzák a neveket. A szóvivők ismertetik csoportjuk álláspontját, és az osztály megpróbál közös ítéletet alkotni
20 perc |
A személyes felelősség mérlegelésének gyakorlása
Saját vélemény kialakítása és vállalása
Vita, vélemények ütköztetése |
Frontális tanári közlés
Erkölcsi ítéletalkotás csoportmunka keretében
Többségi álláspont kialakítása |
D7 Névcédulák
Az előző feladat során készült munkalapok |
P11 Háttér információk |
|
III. A foglalkozás lezárása (10 perc) |
||||||
III/a Az emlékezés |
||||||
A |
A tanár elmondja, hogy Németországban a 80-as években kezdtek el emléket állítani, pártokon átívelő formában, a náci eutanázia programok áldozatainak. Az egykori központok ekkor váltak oktató bázisokká.
Kivetít egy képet, a diákok pedig megpróbálják kitalálni, mi az, amit látnak. A P13 melléklet alapján a tanár kiegészíti a tanulók gondolatait.
5 perc |
A téma lezárása és az emlékezés fontosságának tudatosítása |
Frontális bemutatás
Egész csoportos közös gondolkodás |
|
P12 Kivetíthető kép
P13 Háttér információk |
|
III/b Egy gesztus és egy feladat |
||||||
A |
A falon ott marad kivetítve a virtuális emlékmű képe. A tanár bekapcsol egy általa megfelelőnek ítélt zenét, és meggyújt egy nagyobb gyertyát egy előre oda készített üres asztalon. Arra kéri a diákokat, hogy akinek kedve van, gyújtson meg egy mécsest az elhunytak emlékére. De ez nem kötelező. Az osztály csendben közbe állja az égő mécseseket egy kis ideig, amíg a zene tart.
Aztán kifelé menet mindenki kap egy lapot, amin néhány információ szerepel arról, hogy mit tudhattak a kastélyban folyó dolgokról a helybeliek, és egyben a házi feladat leírása olvasható.
5 perc |
Rövid elcsendesedés és emlékezés az áldozatokra |
Egyéni részvétel közös emlékezésben |
Egy nagyobb gyertya, gyufa, teamécsesek
D8 Kilépő cédula |
|
A modulhoz tartozó dokumentumok:
A modul mellékletei
-
Tanári segédletek
- Szürke betonbuszok német városokban (P 01, P 02)
- Háttér információk a botlatókövek projektről (P 03)
- Részlet Costa Gavras Ámen című filmjéből (P 04)
- Az Anschluss utáni Németország térképének vázlata (P 05)
- Fogalom-magyarázatok és történeti háttér információk az eugenika, a sterilizáció és az eutanázia témakörében (P 06)
- Háttér információk a T4 program születéséről és működéséről (P 07)
- Információk a hartheimi kastély történetéről és az emlékközpont kialakításáról (P 09)
- Virtuális tárlatvezetés a hartheimi emlékközpontban (P 10)
- Feladatkörök Hartheimben - Háttér információk (P 11)
- Ann Whitehurst virtuális emlékműve (P 12)
- Háttér információk az Ann Whitehurst által vezetett emlékmű-projektről (P 13)
-
Tanulói segédletek
- Német nyelvterületen található botlatókövek képei (D 01)
- Csoportalkotást segítő névkártyák - T4 program (D 02)
- Csoportos feladatlap (D 03)
- A náci eutanázia program szervezeti és folyamatábrája (D 04)
- A hat eutanáziaközpontban elpusztított emberek számára vonatkozó adatok (D 05)
- Eseménycédulák (D 06)
- A hartheimi központban dolgozó alkalmazottak névcédulái (D 07)
- A hartheimi lakosok (D 08)
Kiegészítő anyagok:
Szövegek
Filmek
Fotók
Hanganyag
Honlapok